U leest...

Nieuws

Hardnekkige mythes bepalen het denken over sociale netwerken

Voormalig hoogleraar sociologie Duncan Watts onderzoekt als hoofdonderzoeker bij Microsoft Research sociale netwerken. Volgens Watts wemelt het van de mythologie in ons denken over de sociale media. Een voorbeeld is dat we van berichten die vaak gedeeld worden op sociale media al snel als ‘die gaan viral’ benoemen. Vaak blijkt echter dat deze informatie zich echter helemaal niet in die vorm verspreid.

De klassieke media blijken bovendien de ‘nieuwe’ media te domineren. Op Twitter zijn de tweets van CNN Breaking News invloedrijk vanwege het enorme aantal volger, namelijk meer dan 41 miljoen. Maar in die context spreken we niet over ‘die gaan viral’.

Een derde hardnekkig misverstand is volgens Watts dat we denken dat er speciale figuren binnen de sociale netwerken die veel contacten hebben en die mode, rages en roddels verspreiden. Deze worden door Malcolm Gladwell in het boek The Tipping Point (2001, Little Brown, UK) ‘influencers’ genoemd.

Volgens Duncan Watts spreekt deze kijk op de zaak mensen aan omdat we nu eenmaal dol zijn op bijzondere mensen. Volgens Watts houdt deze theorie echter wetenschappelijk gezien geen stand.

Watts vergelijkt de verspreiding van mode en rages via sociale media vaak met de verspreiding van een bosbrand. Bij de verspreiding van een brand zijn bepalende factoren droogte, de kracht van de wind en de snelheid waarmee de brandweer ter plaatse is. Bij een brand die hectares bos in brand zet is er niemand die denkt: dat moet wel een hele speciale vonk zijn geweest.

Deze interessante vergelijking tussen de verspreiding van een bosbrand en de verspreiding van informatie via sociale netwerken deelde Duncan Watts met de Volkskrant. Klik hier voor het hele artikel.

Tot slot nog een aardig inzicht van Duncan Watts over de vergelijking tussen de offline sociale netwerken en de online sociale netwerken. Uit onderzoek in de jaren negentig naar de omvang van de sociale netwerken bleek dat mensen gemiddeld zo’n driehonderd mensen kennen. In die tijd was dat echter niet zo inzichtelijk. Facebook en LinkedIn presenteren ze aan ons, waardoor ze inzichtelijk zijn geworden. Volgens Watts zijn tonen deze media een virtuele documentatie van wat er al was.

Discussie

Geen reacties for “Hardnekkige mythes bepalen het denken over sociale netwerken”

Schrijf een reactie

Rubrieken

Meest doorgestuurd