U leest...

Nieuws

Hoogleraar Jelle Jolles pleit in zijn boek Het tienerbrein voor meer aandacht en begrip voor jongeren

Tieners zijn geïnteresseerd in elkaar, in vriendschap, in kleding, muziek, skateboarden en nog een hoop meer. We dwingen tieners echter om een groot deel van de dag stil te zitten in een schoollokaal om te luisteren naar leraren, of om  huiswerk te maken.

Volgens professor Jolles horen tieners eigenlijk niet in schoolbankjes te zitten. Tieners zijn van nature niet in school geïnteresseerd, maar vooral in elkaar. Dat is een biologisch gegeven dat volgens Jolles te weinig wordt onderkend. Jolles strijdt vooral tegen het idee dat al snel gedacht wordt dat tieners een soort stoornis hebben omdat ze impulsief zijn, omdat ze niet kunnen plannen en omdat ze niet door hebben dat leren belangrijk is voor hun toekomst.

Tieners leren volgens Jolles vooral door te doen en te ervaren. Dat maakt klassieke kennisoverdracht iets waar jongeren niet direct gemakkelijk in mee kunnen gaan. Niet omdat tieners dat niet zouden willen, maar omdat ze moeten leren leren.

Het schort volgens Jolles behoorlijk aan goed onderbouwde kennis over adolescenten en om die reden heeft Jolles het boek Het tienerbrein geschreven.

Klik hier om meer te lezen over het tienerbrein.

Klik hier als je het boek Het tienerbrein wilt bestellen.

Discussie

Geen reacties for “Hoogleraar Jelle Jolles pleit in zijn boek Het tienerbrein voor meer aandacht en begrip voor jongeren”

Schrijf een reactie

Rubrieken

Meest doorgestuurd